Wszystko, co powinieneś wiedzieć o nowym Dworcu Fabrycznym

Co do Dworca Fabrycznego jest bardzo wiele wątpliwości, a nikt dotąd nie podjął się wyzwania rozwiania ich – ani żadna z łódzkich gazet, ani Urząd Miasta, ani żadne NGO. Dlatego my, dwa lata po rozpoczęciu tej wielkiej inwestycji, chcemy wreszcie wszystko wyjaśnić łodzianom.

Jeśli macie jeszcze jakieś pytania, wpisujcie je w komentarzach, postaramy się na nie odpowiedzieć. Aby zobaczyć zdjęcie w większej rozdzielczości, po prostu na nie kliknijcie.

  1. Dlaczego ten dworzec musi być pod ziemią?

    Głównym celem samej przebudowy Fabrycznego jest umieszczenie go pod ziemią, tak aby przestał być on dworcem czołowym, a stał się przelotowym. Oczywiście dzisiaj nie poprowadzimy na Łódź Kaliską torów naziemnych, a więc konieczna będzie budowa tunelu średnicowego pod miastem.

  2. Jaki jest sens umieszczania dworca pod ziemią, skoro i tak tunel średnicowy nie powstanie?

    Powstanie. Został on umieszczony na liście kolejowych priorytetów Ministerstwa Transportu w perspektywie do 2020 roku. Aby jego budowa szybciej się zaczęła, już teraz budowana będzie zachodnią głowica Fabrycznego.

  3. Jak będzie wyglądała droga dojazdowa do dworca, bo w planach jest zamknięcie ul. Kilińskiego dla ruchu samochodowego.

    Do dworca będą prowadziły duże arterie – Nowotargowa, Nowoskładowa i Nowowęglowa. Oprócz tego, dzięki Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, będzie można dojechać do przystanku znajdującego się najbliżej nas i dojechania na dworzec bezpośrednio pociągiem kolejki miejskiej. Oprócz parkingu Kiss+Ride (coś podobnego do tego, co jest przed halą przylotów na Okęciu) będzie dość duży parking podziemny dla samochodów.

  4. Czy dworzec będzie miał sprawną sieć ruchomych schodów, wind albo chociaż ramp?

    Na dworcu będą zarówno schody ruchome, jak i schody tradycyjne i windy.

  5. Czy dworzec nie będzie zbyt duży?

    Jego rozmiar określimy jako wystarczający. Będzie się składał się z czterech peronów po dwa tory każdy. Tyle samo co na Dworcu Centralnym w Warszawie. Jeśli chodzi o podział peronów, to będzie wyglądał on następująco – jeden dedykowany specjalnie dla Kolei Dużych Prędkości, pozostałe trzy natomiast przejmą ruch dalekobieżny i regionalny. Warto wspomnieć, że ruch regionalny w Warszawie jest przerzucony na osobną stację Warszawa Śródmieście, natomiast u nas będzie razem. Jeśli chodzi o pociągi dalekobieżne, to dzięki tunelowi zyskamy nowe połączenia, oprócz tego większość składów będzie jechać trasą Żabieniec/Kaliska-Fabryczna-Widzew z pominięciem Chojen, co znacznie przyspieszy przejazd przez Łódź i uczyni Łódzki Węzeł Kolejowy znacznie atrakcyjniejszym dla pociągów przelotowych. Na dworcu będą się zatrzymywać także wszystkie pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, kursujące co godzinę, w szczycie dwa razy częściej.

  6. Ile właściwie ma kosztować nowy dworzec?Około 1,75 mld złotych, z czego tylko ok. 450 mln pokrywa miasto – jednak ponad połowa pochodzi z funduszy unijnych. Jest to najdroższy dworzec w Polsce.
  7. Dlaczego budowa trwa tak długo i jest tak droga?

    Zakres prac jest olbrzymi. Dworzec Fabryczny to nie tylko stacja kolejowa, ale także dworzec autobusowy, nowy układ drogowy dookoła niego, nowe linie tramwajowe, wielopoziomowe parkingi oraz tunel od stacji Łódź Widzew. Nasz dworzec można porównać do Berlin Hauptbahnhof, którego koszt, wraz z tunelem, ale bez 17 metrowego wykopu, wyniósł 700 mln euro (ok. 3 mld złotych). Mniej więcej tyle też wyniesie łączny koszt Fabrycznego i tunelu średnicowego. Budowa berlińskiego dworca trwała właściwie od 1995 (rozpoczęcie budowy tunelu), jednak sam stary budynek dworcowy rozebrano w 2002, natomiast uroczyste otwarcie miało miejsce na początku 2007 roku – jak łatwo można policzyć, budowa trwała nieco ponad 5 lat. Nasz Fabryczny rozebrano w 2011, ukończony ma zostać w 2015 roku – jak widać, nasza budowa nie trwa wcale długo.

  8. Martwią mnie pomysły o zmianie nazwy Łódź Fabryczna na Łódź Centrum. Czy faktycznie nazwa ulegnie zmianie?

    Myślę, że o to nie trzeba się martwić. Już jakiś czas temu (2010?) były kontrowersje w tej sprawie, pomysł zmiany nazwy spotkał się z bardzo negatywnym odzewem łodzian. Poza tym, wszędzie (wszystkie oficjalne dokumenty, media) mówi się o dworcu Łódź Fabryczna.

  9. Co ze starym budynkiem dworca? Został zburzony, a miał zostać w pierwszych projektach.

    Niestety, budowa podziemnego dworca oznaczała utworzenie wykopu, kolidującego z zachowaniem zabytkowego budynku dworca. Uznano, że w fasadę nowego budynku dworcowego zostaną wkomponowane elementy z elewacji starego dworca.

  10. Kto jest projektantem dworca? Kto stworzył koncepcję architektoniczną?

    Autorem projektu dworca jest Systra, jedna z czołowych firm zajmujących się infrastrukturą szynową – koleją, metrem i tramwajami. Współuczestniczyli przy m.in. budowie tunelu pod Kanałem La Manche, metra w Dubaju, Nowym Jorku, Tajpej, Paryżu, Meksyku i Montrealu.

  11. Gdzie jest projekt budynku? Jakie będą detale architektoniczne?

    Projekt z tego co wiemy nie jest dostępny w internecie. Jeśli chodzi o detale architektoniczne, to elewacja będzie wyglądała tak:
    przekroj 1 przekroj 2 przekroj 3

    Na rysunku można zobaczyć również rozkład niektórych wind, schodów zwykłych i ruchomych.

  12. Boję się, że nowa bryła dworca zepsuje zwartą, jednolitą zabudowę Śródmieścia.

    Dlaczego by tak miało być? Dworzec będzie wyglądał w zasadzie jak trzy kwartały zabudowy, sam będzie otoczony zwartą zabudową pierzejową Nowego Centrum Łodzi, więc nie ma się czego obawiać.

  13. Jakie materiały zostaną użyte przy wykończeniu?

    Takich szczegółów nie znamy. Z pewnością dużo szkła i stali, gdyż budynek został zaprojektowany tak, aby w jak największym stopniu korzystać ze światła dziennego.

  14. Czy na dworcu będzie ochrona?

    Naturalnie! Oprócz Straży Ochrony Kolei zapewne będą tam pracownicy prywatnej firmy ochroniarskiej. Nawet Łódź Kaliska ma własną ochronę, w takim wypadku Fabryczny, jako główny dworzec miasta także będzie ją miał.

  15. Czy nie będziemy się go wstydzić jak dworca Kaliskiego, który też był robiony z „rozmachem”?

    Budynek dworca Łódź Kaliska, który widzimy dzisiaj, był budowany jako prowizorka. Wstyd za Fabryczny? Myślę, że nie. Będzie to ponoć najnowocześniejszy dworzec w Polsce, łączący wszelkie środki transportu, zarówno publicznego, jak i prywatnego – już z tego faktu możemy być dumni.

  16. Czy na Fabrycznym będzie duży, strzeżony parking rowerowy?

    Według naszych informacji będzie ok. 100 miejsc parkingowych dla rowerów.

  17. A czy będzie neon z napisem „Łódź Fabryczna”?

    Neon został zachowany. W 2012 roku miały pojawić się informacje, jak i gdzie go wykorzystać, niestety od tego czasu temat zupełnie ucichł. Możliwe, że będzie on wkomponowany w nową bryłę dworca.

  18. Czy oprócz betonu pomyślano o drzewach, trawie, iluminacji i ludzkim wymiarze tego przedsięwzięcia?

    Wzdłuż południowej elewacji dworca będzie trawnik, natomiast przed wejściem od strony ul. Kilińskiego będą rosły drzewa. Nie można zapomnieć, że zaraz obok mamy park im. Moniuszki, który będzie wkrótce odnawiany. Ja bym jeszcze widział rząd drzew wzdłuż północnej elewacji dworca.

    Przechwytywanie

  19. Podobno jezioro pod dworcem jest nieusuwalne i po wypompowaniu pojawi się znowu.

    Jezioro nie znajduje się pod dworcem, tylko w rejonie ulicy Niciarnianej. Jeśli chodzi o wody gruntowe, to one nie powinny stanowić większego problemu w eksploatacji. Z nowojorskiego metra dziennie wypompowuje się hektolitry wody.

    Ostatnio łódzkie media zelektryzowała wiadomość, że z placu budowy Fabrycznego będzie wypompowywać się 660 000 litrów wody miesięcznie, która to trafi do rzeki Jasień. Politycy snuli wizję potopu tysiąclecia niczym we Wrocławiu, a tymczasem prosty rachunek pokazuje, że będzie to ok. 0,25 litrów wody na sekundę – taką wydajność ma średniej jakości kran w kuchni. Wątpię, aby znacząco zmieniło to i tak niewielki przepływ w tej łódzkiej rzeczce.

  20. Czy na dworcu będzie kawiarnia sieci Starbucks?

    Na to pytanie nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć. Byłaby to niewątpliwie dobra lokalizacja. Wszelkie pytania prosimy kierować do firmy AmRest, właściciela tej sieci.

  21. Czy władze przygotowały ekspertyzy dotyczące groźby zawalenia budynków, pod którymi będzie znajdować się tunel łączący Fabryczny z Kaliską?

    Wątpliwe jest to, aby tunel zagrażał budynkom, pod którymi będzie przebiegał, szczególnie w ścisłym śródmieściu. Tunel będzie na głębokości -16 metrów, natomiast większość obiektów w centrum Łodzi ma fundamenty do poziomu -3 metry – żadnego zagrożenia nie ma.

  22. co chodzi z wiaduktem przy Niciarnianej?

    Ze względu na podziemne jezioro pod ulicą Niciarnianą tunel będzie musiał zostać wypłycony w porównaniu z pierwotnym projektem. Aby uniknąć kolizji i ewentualnych problemów, droga będzie przechodziła wiaduktem ponad tunelem.


7 responses to “Wszystko, co powinieneś wiedzieć o nowym Dworcu Fabrycznym

  • Patryk M.

    Odpowiedź na pytanie o groźbę zawalenia się budynków w Śródmieściu wyczerpuje się na głębokościach fundamentów i planowanego tunelu. Tymczasem wiele mówi się o rodzaju podłoża (piasek?), które ponoć nie sprzyja stabilnemu kopaniu i może powodować szkody porównywalne do tych znanych np. z Bytomia. Czy istnieje jakikolwiek dokument potwierdzający, że można wykopać pod Łodzią tunel w sposób bezpieczny dla budynków i rodzaj podłoża nie stanowi problemu?

  • Greg

    Czy dysponujecie planami budowy tunelu srednicowego? W którym miejscu na Polesiu miałby on „wchodzić” pod ziemie?
    Czy wiadomo cos o połączeniu Lotniska Lublinek z dworcem Łódź-Fabryczna?

  • Dominika

    To jeszcze jedno pytanie. Czy now dworzec ma funkcjonowac jako galeria handlowa, przez ktora trzeba bedzie przejsc aby dostac sie na perony? Pytam, ponieważ tak funkcjonuje pare nowowybudowanych dworcow w Polsce, a dla mnie jest to rozwiazanie kompletnie nie trafione.

  • Utr

    Prosiłbym o więcej szczegółów na temat wiaduktu na ulicy Niciarnianej. Do tej pory nigdzie nie pojawiła się nawet najmniejsza wizualizacja ani nawet szkic – jedynie lakoniczne strzępy informacji gdzie będzie się zaczynał i pod jakim kątem wznosił…

    • Pablo

      Pomysł wiaduktu na Niciarnianej jest pomysłem bardzo świeżym, więc nic dziwnego, że nie posiada żądnych wizualizacji, czy szkiców.

      Cierpliwości.

  • Pablo

    Co do głowicy zachodniej, to chyba ją przesunęli na później i będzie realizowana dopiero w ramach tunelu średnicowego.

    Taka nadeszła odpowiedź od PKP PLK – https://docs.google.com/file/d/0B7tnxtmgxBvBU0V6SlJQLWRzZVE/image?pagenumber=1&w=800

  • Szymon

    Czy na trawniku wzdłuż południowej elewacji wiosną podczas roztopu ostatnich śniegów będzie można zaobserwować tradycyjny łódzki widok masy psich odchodów?

Dodaj komentarz